Smart val i livet
Få ny energi med oss! Vi bjuder på tips på hur du ska ladda upp dig med positiv energi.

27 apr 2020

5 nya vanor som ger dig mer energi

Sätt på favoritlåten, ta några danssteg i köket och en promenad efter lunch. Kom ihåg vad som gör dig glad, skratta högt varje dag och glöm inte att andas. Kanske kan en ny utmaning ge en kick? Vi hoppas att du hittar den energi du behöver i vardagen just nu!

Förlorar du initiativförmågan och blir sittande ibland? Tappar du orken efter lunch? Då är det kanske läge att prova något nytt. Energi är rörelse eller förmågan till rörelse. Här är fem nya vanor som hjälper dig att återfå rörelseförmågan! 

  1. Din musik.Gör en låtlista med musik du mår bra av, som peppar dig. Börja sedan varje dag med din favoritlåt. Ta gärna några danssteg mellan kaffebryggaren och brödrosten! Det känns kanske fånigt till att börja med, men gör det ändå och se vad som händer.

  2. Skratta mer. Visst är det lättare att motivera sig och se nya möjligheter när vi är glada! Tänk efter: när skrattade du riktigt gott senast? Gå tillbaka till tillfället och upprepa: ring den där roliga kompisen, se favoritfilmen igen, hitta klippen med din favoritkomiker på internet. När vi skrattar hjälper vi kroppen att utsöndra hormonet endorfin – kroppens eget lyckohormon.

  3. Andas. Vi gör det hela tiden, ändå känner du säkert igen känslan av att ”glömma bort att andas”. Stress och oro flyttar upp andningen i bröstkorgen, vi andas grunt och kroppen får inte tillräckligt med syre. Då blir vi trötta. Reflektera över din andning i vardagen, och unna dig en stunds medveten djupandning varje dag.

  4. Ut och gå. Ta en promenad vid samma tidpunkt varje dag. Oavsett väder, dagsform, hur mycket annat du har att göra och om du har en hund eller inte. Sätt av 25 minuter i kalendern och bara gör det. Snart kommer du att upptäcka att du faktiskt går längre, och oftare. Och att det känns bra.

  5. Utmana dig själv. Finns det något du aldrig gjort men är nyfiken på? Som du är tveksam till om du kommer att klara av? Ge dig själv en riktig utmaning. Utgå från realistiska förutsättningar; det behöver inte vara ett fallskärmshopp, det kan lika gärna vara en komplicerad maträtt du gillar men aldrig lagat själv. Kicken kommer att ge dig en rejäl skjuts framåt!