Min Energi

Min Energi - FAQ

Min Energi

Se din historiska förbrukning, fakturor och gör analyser. På Min Energi skapas olika möjligheter för dig!

Tre nyheter för dig

  1. Nytt kundnummer. På fakturan i april ser du ditt nya kundnummer.
  2. Ny inloggning till nya Min Energi. Nya Min Energi innehåller precis som i dag all information om din förbrukning.
    Kom ihåg din historiska förbrukning finns på Min Energi, eftersom den försvinner från fakturan.
    Du loggar in  via vår hemsida genom ditt nya kundnummer och nytt lösenord.
  3. Vår nya app lanseras. Den har varit på gång ett tag, och lite senare i vår är det äntligen dags: för lanseringen av vår nya app. Men först måste våra andra nya system vara igång och intrimmade. 

Min Energi via hemsidan - så här loggar du in:

Kom ihåg - du måste använda ditt nya kundnummer och nya lösenord.

Råkar du använda dina gamla uppgifter går en säkerhetsfunktion in och låser inloggningen till nya Min Energi, allt för att skydda dina uppgifter.

  1. Gå in på hemsidan och klicka på Min Energi . En ny sida öppnas

  2. Användarnamn: Skriv in ditt nya kundnummer, som finns på din faktura (sidan 2) från och med april 2021.

  3. Lösenord: Första gången du loggar in (eller om du har glömt ditt lösenord) ska du klicka på länken/texten ”Ny kund/Har du glömt ditt lösenord – Klicka här”.
    Skriv in ditt NYA kundnummer och du får ett mejl med en länk. Klicka på eller kopiera länken, en ny sidan öppnas där du skriver/skapar ett nytt lösenord.
    Notera att det skickas till den mejladress som är registrerad hos oss.

Nu kan du logga in med ditt NYA kundnummer och ditt NYA lösenord.
Under rubriken Profil på Min Energi kan du sedan ändra ditt lösenord när du vill.

  • Har du inte någon mejladress registrerad hos oss?
  • Har din inloggning blivit låst av säkerhetsskäl på grund av att du använt gammalt kundnummer och eller gammalt lösenord?

Kontakta oss - ring 046-507 00 eller mejla kundservice@skanska-energi.se - så hjälper vi dig.

Läs mer om Min Energi och dess funktioner här.

 

Nytt bankgironummer - samma autogiro

Från och med den 1 april tar vår faktura- och betalpartner Billogram över Skånska Energis autogirotjänst.
Du som har autogiro hos oss idag behöver inte göra något: tjänsten och ditt autogiromedgivande flyttas över automatiskt till nya bankgironumret 391-8794.

Fakta om autogiro:

Ditt autogiromedgivande mot organisationsnummer 556013-6391 och bankgironummer 5411-4145, Skånska Energi AB, kommer från och med 2021-04-01 att vara giltigt, då mot organisationsnummer 556801-7155 och bankgironummer 391-8794, Billogram AB.
Anledningen är att Billogram, vår faktura- och betalpartner, kommer att hjälpa oss med autogirohanteringen och ta över ansvar och befogenheter. Vi Skånska Energi är fortfarande din kontakt gällande fakturafrågor.

Den tjänst som du har avtalat med oss är samma som tidigare, skillnaden är att betalningen framöver går till Billogram AB. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot det nya organisationsnumret och bankgironumret, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom att kontakta oss, gå via din Internetbank eller via kontakt med din bank. Vid uppsägning av autogiromedgivande kommer eventuell skuld att kvarstå eftersom skulden inte regleras av medgivandet utan det endast avser hur betalning ska ske.

 

Frågor och svar

Appen

Här finns även gällande Användarvillkor för Min Energi, en applikation som är framtagen i samarbete med Bright Energy AB.

Kan jag logga in utan Bank-Id?

I dag har de flesta någon form av Bank-Id. Om du eller ditt företag inte kan använda Bank-Id får du inloggningsuppgifter - användarnamn och lösenord. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan ni veta vad mitt hem kostar just nu?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

Kan fler i familjen logga in i appen?

Du kan enkelt skapa ett 'familjekonto' under Inställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med sitt BankID.

Vad är UV-index?

UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast. Det är den vanligen mitt på dagen.

Hur skapar ni prognoserna?

Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind m.m) som vi hämtar in och bearbetar.

Hur kan ni veta vad hur mycket jag förbrukar?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

 

Har du frågor - kontakta oss via mejl