Min Energi

Min Energi - FAQ

Min Energi

Se din historiska förbrukning, fakturor och gör analyser. På Min Energi, via hemsidan eller med appen, skapas olika möjligheter för dig!

Skånska Energi-appen

En app som hjälper dig att få smart energianvändning! Du kan kontrollera och styra på ett enkelt sätt.

Med Skånska Energi-appen håller du koll på din energiförbrukning och kan styra din elanvändning.
Du får data och kalkyler över din energi, tips och inspiration till fler klimatsmarta val och mycket mer.

Här är fyra funktioner som vi tror du har stor nytta av:

  • Se din elförbrukning varje månad och få prognoser på din framtida förbrukning. 
  • Styr din elanvändning tillsammans med smart hem-verktyg.
  • Dela appen med familjen eller andra i hushållet.
  • Se hur din elanvändning påverkar klimatet och jämför med andra hushåll.
  • Har du mer än ett hushåll? Då ser båda dina hushåll i appen.

Skånska Energi-appen är enkel och ger dig kunskap!. 

Ladda ner appen och fyll i dina uppgifter så är du igång! 

Min Energi via hemsidan - så här loggar du in:

  1. Gå in på hemsidan och klicka på Min Energi . En ny sida öppnas

  2. Användarnamn: Skriv in ditt kundnummer, som finns på din faktura (sidan 2).

  3. Lösenord: Första gången du loggar in (eller om du har glömt ditt lösenord) ska du klicka på länken/texten ”Ny kund/Har du glömt ditt lösenord – Klicka här”.
    Skriv in ditt kundnummer och du får ett mejl med en länk. Klicka på eller kopiera länken, en ny sidan öppnas där du skriver/skapar ett nytt lösenord.
    Notera att det skickas till den mejladress som är registrerad hos oss.

Nu kan du logga in med ditt kundnummer och ditt NYA lösenord.
Under rubriken Profil på Min Energi kan du sedan ändra ditt lösenord när du vill.

Råkar du skriva in fel uppgifter går en säkerhetsfunktion in och låser inloggningen till nya Min Energi, allt för att skydda dina uppgifter. Hör av dig till oss så "låser vi upp spärren" till dig.

Kontakta oss om:

  • Har du inte någon mejladress registrerad hos oss?
  • Har din inloggning blivit låst av säkerhetsskäl på grund av att du använt gammalt kundnummer och eller gammalt lösenord?

Ring 046-507 00 eller mejla kundservice@skanska-energi.se - så hjälper vi dig.

Läs mer om Min Energi och dess funktioner här.

 

Frågor och svar

Appen

Här finns även gällande Användarvillkor för Min Energi, en applikation som är framtagen i samarbete med Bright Energy AB.

Kan jag logga in utan Bank-Id?

I dag har de flesta någon form av Bank-Id. Om du eller ditt företag inte kan använda Bank-Id får du inloggningsuppgifter - användarnamn och lösenord. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan ni veta vad mitt hem kostar just nu?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

Kan fler i familjen logga in i appen?

Du kan enkelt skapa ett 'familjekonto' under Inställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med sitt BankID.

Vad är UV-index?

UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast. Det är den vanligen mitt på dagen.

Hur skapar ni prognoserna?

Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind m.m) som vi hämtar in och bearbetar.

Hur kan ni veta vad hur mycket jag förbrukar?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

 

Har du frågor - kontakta oss via mejl

 

Nytt bankgironummer - samma autogiro

Från och med den 1 april tar vår faktura- och betalpartner Billogram över Skånska Energis autogirotjänst.
Du som har autogiro hos oss idag behöver inte göra något: tjänsten och ditt autogiromedgivande flyttas över automatiskt till nya bankgironumret 391-8794.

Fakta om autogiro:

Ditt autogiromedgivande mot organisationsnummer 556013-6391 och bankgironummer 5411-4145, Skånska Energi AB, kommer från och med 2021-04-01 att vara giltigt, då mot organisationsnummer 556801-7155 och bankgironummer 391-8794, Billogram AB.
Anledningen är att Billogram, vår faktura- och betalpartner, kommer att hjälpa oss med autogirohanteringen och ta över ansvar och befogenheter. Vi Skånska Energi är fortfarande din kontakt gällande fakturafrågor.

Den tjänst som du har avtalat med oss är samma som tidigare, skillnaden är att betalningen framöver går till Billogram AB. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot det nya organisationsnumret och bankgironumret, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom att kontakta oss, gå via din Internetbank eller via kontakt med din bank. Vid uppsägning av autogiromedgivande kommer eventuell skuld att kvarstå eftersom skulden inte regleras av medgivandet utan det endast avser hur betalning ska ske.