Vi på Skånska Energi är måna om våra kunder

FAQ om Billogram

Vi samarbetar med Billogram

Vi på Skånska Energi samarbetar med Billogram för att skapa och skicka din faktura.
Här har vi samlat information och svaren på några vanliga frågor. Hittar du inte svaret här eller via Billograms hemsida? Hör av dig, vi hjälper dig!

Digital elräkning – det tjänar alla på!

Här är viktig information till dig som fortfarande betalar elräkningen med pappersfaktura. Vi vill rekommendera dig att gå över till digital elräkning. Fördelarna är flera – för dig, för oss och för klimatet.
Ny byter vi på Skånska Energi ut våra pappersfakturor och gör elräkningen helt digital. Har du en e-postadress registrerad hos oss får du från och med november månad din faktura skickad till den, istället för en pappersfaktura med traditionellt brev. En stor fördel är att du får fakturan direkt, samma dag, som vi skickar ut den och oavsett var du är.

Enklare och mer miljövänligt

Med digital elräkning blir det enklare för dig att betala:

  • Betala på det sätt som passar dig bäst, och var du än befinner dig: till exempel med Swish, e-faktura eller autogiro.
  • På den digitala fakturan ser du tydligt om/när en betalning är gjord. Risken för felbetalningar minskar.
  • Du kan schemalägga betalningar i förväg på önskat datum.
  • Du kan kontakta vår kundtjänst direkt från fakturan för frågor och mer information.

Sist men verkligen inte minst: med digital faktura bidrar både du och vi till att minska vårt klimatavtryck genom mindre pappersförbrukning och färre transporter.

Så får du digital elräkning

  • Har vi en e-postadress som du använder registrerad hos oss, så behöver du inte göra någonting. Då får du automatiskt fakturan till din e-post från och med november.
  • Om du vill uppdatera dina uppgifter, kanske med en ny e-postadress, eller om du är osäker på om vi har rätt adress: klicka här och fyll i formuläret.

Fortsätta med pappersfaktura

Vill du fortsätta få din elräkning som pappersfaktura, så går det förstås också bra. I så fall, om du har en e-postadress registrerad hos oss: kontakta vår kundtjänst så löser vi det.
Tack för ditt förtroende och välkommen med dina frågor, tankar och synpunkter!

Kontakta oss om du har frågor

FAQ - FRÅGOR & SVAR 

När ser jag min e-faktura?

Vi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen tills att du ser den kan det ta upp till 24 timmar.

Hur aktiverar jag e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som du betalar via din internetbank. Att betala via e-faktura är mycket enkelt och smidigt. Dessutom gör du en insats för miljön genom att minska pappershanteringen.
För att byta till e-faktura går du in på din internetbank och fyller i dina uppgifter enligt instruktionerna, vårt avsändarnamn är Skånska Energi/Billogram.
När banken mottagit din registrering skickas en anmälan till oss.

Kan jag får fakturan via mejl i stället för pappersfaktura?

Du kan enkelt övergår från pappersfaktura till att få din faktura via mejl. '
På din pappers-fakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt - QR-kod, sms eller via en länk till en hemsida.
När du registrerat dig via QR-koden, SMS eller länken får sedan alltid din faktura via mejl. Där kan du sedan välja att betala med Swish alternativt One-Click Pay.
Du väljer det som är smidigast för dig!

Hur går jag från pappersfaktura till något annat betalsätt?

På pappers-fakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt via antingen QR-kod, sms eller via länk. 
Genom din bank kan du även välja autogiro eller e-faktura.
Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring 046-507 00 eller mejla oss här.

Hur ändrar jag/ tar bort en schemalagd betalning?

Vill du byta betalningsrutiner? 
Här finns konkreta tips hur du gör.

Vad är One-Click Pay - Betalning via internetbank?

One-Click Pay, Swish, E-faktura eller autogiro är olika sätt för dig att betala fakturan och samtidigt minimerar risken för misstag. One-Click Pay är betalning via din internetbank.

Läs mer om olika betalsätt här

Så här gör du en betalning via internetbank

Om jag redan har autogiro, vad gör jag då?

Du som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom Billograms faktureringstjänst.

Hur aktiverar jag autogiro?

Autogiro är en smidig betallösning 
Läs hur du gör här

Varför har jag fått en faktura från Billogram?

Billogram är en faktureringstjänst som vi använder oss av för att skapa och skicka dina fakturor. 
Mer om Billogram hittar du här

Jag har betalt för mycket på en faktura. Vad händer nu?

Att vara snabb på fingrarna är lätt hänt. Om du betalt in en för stor summa eller dubbelbetalt en faktura, registrerar systemet automatiskt överbetalningen. Överbetalningen skickas tillbaka till dig antingen via bankgiro-överföring eller genom en värdeavi.
Mer om detta hittar du här

Jag har fått en värdeavi. Kan ni sätta över pengarna på mitt konto istället?

Du kan få beloppet återbetalat till ditt konto I stället för utbetalning via avi –läs här hur du gör.

Varför har ni skickat ut en värdeavi?

Du har troligen betalt in fel belopp eller använt fel OCR-nummer. Såklart ska detta justeras och därför får du dina pengar i retur via en värdeavi.
Mer om återbetalningen finns här

Varför har Billogram dragit pengar från mig?

Du har fått en faktura från oss som använder Billogram för att skapa och skicka dina fakturor. Sedan har du en schemalagd betalning via din internetbank. 
Det är tydligt för din bank att betalning har gått till Skånska Energi AB / Billogram.
En schemalagd betalning kan endast göra på en faktura som du fått per e-post eller SMS. Sök efter "Billogram" i din mejlkorg för att få aktuell faktura och vem som har ställt ut den, kan vara mer än vi som använder Billogram.

Mer om detta hittar du här

Jag hade Kivra innan, vad händer nu?

Du som tidigare fått din faktura via Kivra får i stället en pappersfaktura. Men så klart kan du välja andra digitala betalsätt, förutom e-faktura och autogiro.
På pappers-fakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt via antingen QR-kod, sms eller via länk. 
Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring 046-507 00 eller mejla oss här.

Har du fler frågor? 

På Billograms hemsida finns fler frågor och svar - du hittar dem här.
Använd deras chat eller ställ frågor genom att använda "skicka en förfrågan"

Du kan också prata med oss om du har några funderingar? Ring 046-507 00 eller mejla oss här.