Frågor och svar om din faktura

Din faktura

Enerigmarknadsinspektionen har tagit fram nya föreskrifter för hur elhandlare ska presentera information på fakturor till våra kunder.

Detta innebär att din faktura kommer att ändra utseende i början på nästa år. Det är just nu inte klart exakt hur din faktura kommer att se ut, men avsikten är att du ska få tillgång till mer information. Föreskrifterna innebär ett mer standardiserat sätt att visa elpriser.

Du behöver inte göra någonting och ditt pris kommer inte att påverkas av denna ändring. 

Digital elräkning – det tjänar alla på!

Vi rekommendera dig att gå över till digital elräkning. Fördelarna är flera – för dig, för oss och för miljön. En stor fördel att gå från pappersfaktura till digital faktura är att du får underlaget direkt, samma dag som vi skickar ut den och oavsett var du är.

Här har vi samlat information om digital faktura och svaren på några vanliga frågor. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig, så hjälper vi dig!

Sist men verkligen inte minst: med digital faktura bidrar både du och vi till att minska vårt klimatavtryck genom mindre pappersförbrukning och färre transporter.

Din faktura 

Oavsett hur du valt att få din faktura kan du alltid se din faktura eller fakturaspecifikation genom Min Energi

De digitala kanaler du kan ta del av fakturan är:

  • Min Energi: Logga in via hemsidan eller i appen och se aktuella och historiska fakturaunderlag.
  • Kivra: Hit kommer också automatiskt ditt fakturaunderlag om du har Kivra. Notera att du kan slå på eller stänga denna funktion genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.
  • Digitalt: e-post eller e-faktura till Internetbanken.

Välj fakturerings- och betalningsalternativ

Kivra

Att aktivera Kivra-appen gör du genom att ange e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Därefter får du automatiskt post, fakturor och kvitto digitalt från oss och andra företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Skapa konto här. 

Tänk på att om du har skaffat Kivra för till exempel din deklaration eller digitalt covidbevis, så skickas fakturorna dit om du inte stänger av funktion. Det gör du genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.

Internetbanksfaktura – E-faktura

Vill du få fakturan direkt till din internetbank anmäler du det i din banks internetbank och godkänner Skånska Energi som betalningsmottagare. Har du valt att få fakturan direkt till din internetbank behöver du bara godkänna fakturan eftersom alla betaluppgifter redan är ifyllda.

Mejlfaktura

Har du Kivra och vill ha mejlfaktura i stället? Kom ihåg att stänga av funktionen att ta emot fakturor från Skånska Energi i Kivra: välj Inställningar, Avsändare och Brev.

Väljer du mejlfaktura får du ett mejl från oss med aktuellt belopp och komplett faktura som pdf via en länk. Enklast anmäler du att du vill ha mejlfaktura på Min Energi. Kundservice kan också hjälpa dig. Ange ditt kundnummer eller personnummer och till vilken e-postadress du vill få dina fakturor.

Har du mejlfaktura kan du välja att betala fakturan med Swish eller direkt genom din bank. Notera att från och med den 27 april 2023 upphör möjligheten att betala fakturan med Swish. Välj i stället att betala digitalt via Kivra eller autogiro. Självklart kan också få fakturan som e-faktura till din Internetbank. Kontakt oss om du har frågor. 

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och säkert betalsätt som innebär att fakturabeloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodag. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot dagen före förfallodagen. Du får din fakturaspecifikation i Min Energi, via Kivra eller mejl.

Du skaffar autogiro genom att anmäla det till din internetbank. Här har vi samlat allt gällande autogiro.

Pappersfaktura

Pappersfaktura får du om du inte valt något av ovanstående alternativ. Självklart hoppas vi att även du väljer ett digitalt alternativ. Det finns många fördelar att lämna pappersfakturan:

  • Få fakturan direkt när vi skickar den, ingen fördröjning på grund av Postens utdelningsdagar.
  • Ett bra val för miljön.
  • Enkel överblick och ordning på fakturorna.

Dina tidigare fakturor ser du på Min Energi.

Vem skickar fakturan?

Skånska Energi Nät AB är betalningsmottagare och fakturerar även elhandelskostnader på uppdrag av Skånska Energi AB.

Här hittar du några vanliga frågor och svar om digitala fakturor:

Om du inte betalar din faktura
När ser jag min faktura?

Från att vi skickat filen till banken tills du ser din faktura digitalt kan det ta upp till 24 timmar. Beroende på vilket sätt du valt att få din digitala faktura. 

Min Energi kan du alltid se aktuell faktura - oavsett om du valt digital eller pappersfaktura.

Ansök om delbetalning

Om du är intresserad av att ansöka om delbetalning kontaktar du kundservice på 046-507 00 eller skickar ett meddelande till oss så hjälper vi dig.

 

Hur aktiverar jag en e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som du betalar via din internetbank. Att betala via e-faktura är mycket enkelt och smidigt. Dessutom gör du en insats för miljön genom att minska pappershanteringen.

För att byta till e-faktura går du in på din internetbank och fyller i dina uppgifter enligt instruktionerna. Vårt avsändarnamn är Skånska Energi.

När banken mottagit din registrering skickas en anmälan till oss.

Jag ser inte min e-faktura på internetbanken?

Det kan ibland uppstå problem att se fakturan om det är en så kallad nollfaktura och du har e-faktura.
Det beror på din internetbank och hur de hanterar nollfakturor.

En nollfaktura är när vi till exempel krediterat/dragit ifrån det ersättningsbelopp som du är berättigad till för elpriskompensationen. Då får du en faktura där beloppet är noll kronor. 

  • Din fakturan syns inte alls på din internetbank.
  • Fakturan syns och är en nollfaktura i ditt fakturaflöde på internetbanken. Du kan då ta bort den ifrån din internetbank, detta gör du manuellt. En möjlighet, om du inte kan ta bort den direkt, är att flytta e-fakturan till historiken och sedan ta bort den.

Tips! Vill du se din faktura? Använd Min Energi!

Ladda ner appen och logga in eller logga in via hemsidan. På Min Energi finns båda nya och gamla fakturor (ett år tillbaka). Har du appen kan du även analysera och se mer detaljer, allt för att använda din el smart.

Hur får vårt företag EDI-faktura via Peppol?

Peppol (Pan-European Public Procurement On-Line) är en infrastruktur för att skicka och ta emot fakturor, motsvarande Svefaktura. Skillnaden mellan Svefaktura och Peppol är att Svefatkura är ett xml-format och Peppol är en distributionslösning.  

För Vad är EDI-faktura? 

EDI-faktura är en faktura som skickas elektroniskt i ett överenskommet format. Det är inte samma sak som e-postfaktura (PDF-faktura) eller e-faktura via företagets internetbank. 

Betalningarna blir snabbare och säkrare. 

Anmäl till oss att du önskar EDI-faktura via PEPPOL. För att att ansluta sig till Peppol behövs ett Peppol-id som är den elektroniska adress som används för att identifiera parter inom Peppol:s infrastruktur. De flesta använder sitt organisationsnummer med prefixet 0007 står för ett svenskt organisationsnummer. 

Kan jag få fakturan via mejl i stället för pappersfaktura?

Du kan enkelt övergå från pappersfaktura till att få din faktura via autogiro, e-faktura, Kivra eller som mejlfaktura. Du registrerar ditt val på Min Energi.

Hur går jag från pappersfaktura till något annat betalsätt?

Genom din bank kan du även välja autogiro eller e-faktura. Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring oss på 046-507 00 eller mejla oss här.

Kivra: Du skapar ett konto på Kivra genom att ange e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Därefter får du automatiskt post, fakturor och kvitto digitalt från oss och även andra företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Skapa konto här.

Tänk på att om du har skaffat ett Kivra-konto för till exempel deklaration eller digitalt covidbevis, så skickas fakturorna dit om du inte stänga av funktion genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.

Mejlfaktura: Enklast anmäler du att du vill ha mejlfaktura på Min Energi eller så kontaktar du kundservice och uppger ditt kundnummer/personnummer och e-postadress. I mejlet får aktuellt belopp och komplett faktura som pdf via en länk. 

Hur aktiverar jag autogiro?

Autogiro är en smidig betallösning som innebär att fakturabeloppet automatiskt dras från det bankkonto du har uppgett i din ansökan. 

Du ansöka om Autogiro direkt via Min Energi, logga in via en dator och aktivera autogiro.

Jag har betalt för mycket på en faktura. Vad händer nu?

Att vara snabb på fingrarna är lätt hänt. Om du betalt in en för stor summa eller dubbelbetalt en faktura, registrerar systemet automatiskt överbetalningen.

Om du råkat göra en överbetalning, då ber vi dig att höra av dig till oss och meddela ditt kontonummer, för då kan vi återbetala det direkt till dig. Både enkelt och smidigt för dig! 

Fått påminnelse från Visma, stämmer det?

Det är korrekt! Vi anlitar Visma för att hantera våra påminnelser, vilket gör att det är viktigt att du använder Vismas kontaktuppgifter och kontouppgifter när du betalar påminnelsefakturan.

Vi hjälper dig!

Kundservice

Aktuella öppettider för Skånska Energis Kundservice: Måndag & tisdag 08:00 - 17:00, onsdag 08:00 - 15:00, torsdag & fredag 08:00 - 17:00. Vid helgdagar kan avvikelser förekomma.

046-507 00 kundservice@skanska-energi.se

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Här hittar du alla viktiga dokument ochavtalsvillkor.

Avtalsvillkor och blanketter