Få SMS eller mejl vid strömavbrott

Så får du information vid ett planerat avbrott

Vi vill förbättra vår avbrottsinformation till dig. Registrerar du ditt mobilnummer och mejl hos oss får du mer och bättre information om ditt planerade strömavbrott. Du registrerar enkelt ditt mobilnummer i antingen vår app eller på minenergi.skanska-energi.se.

Vi på Skånska Energi Nät arbetar ständigt med att ge dig en säker elleverans. Vi gör regelbundet förebyggande underhålls- och ombyggnadsarbeten runtom i vårt elnät. Ibland kräver det arbetet planerade strömavbrott, som under en begränsad tid kan påverka våra kunder lokalt.

Nu har vi ett nytt system för att skicka ut aktuell information om planerade strömavbrott till dig via SMS eller mejl. Det innebär att du kan få en avisering i god tid innan avbrottet så att du kan förbereda dig och slippa en onödig överraskning – samt att du får uppdaterad information om strömavbrottet skulle behöva flyttas.

Avbrottsinformation via sms

Om vi redan har ditt mobilnummer registrerat hos oss, så får du framöver automatiskt SMS om planerade strömavbrott som påverkar dig. Du kan registrera ditt mobilnummer hos oss via vår app eller genom att gå in på minenergi.skanska-energi.se.

Vid ett planerat strömavbrott får du:

  • information om strömavbrottet i god tid innan det sker.
  • information om vi behöver ställa in arbetet eller ändra tiden.

OBS! Stäng gärna av och/eller koppla ur dator och annan elektronisk utrustning i god tid innan det planerade strömavbrottet sker. Elledningar och elkablar ska betraktas som spänningsförande även under avbrottet.

Avbrottsinformation via mejl

Du kan också få aktuell information om planerade strömavbrott direkt till din mej, om du har en mejladress registrerad hos oss. OBS! Om du har både mobilnummer och e-postadress registrerade hos oss, så prioriterar vi sms som kommunikationskanal för information vid planerade strömavbrott.
Du uppger dina kontaktuppgifter antingen i vår appminenergi.skanska-energi.se.

Om vi inte har dina uppgifter skickar vi ett brev

Du som varken har mobilnummer eller e-postadress registrerat hos oss får ett brev hem i brevlådan med information inför ett planerat strömavbrott. För att kunna ge dig aktuell och uppdaterad information om till exempel eventuellt ändrade tider, behöver vi däremot ha mobilnummer eller mejladress.

Hemsidan är alltid uppdaterad

Aktuell och uppdaterad information om planerade strömavbrott finns alltid att hitta under www.skanska-energi.se/stromavbrott.

Har du frågor? Ring oss på 046 - 507 00 eller
mejla kundservice@skanska-energi.se.

Logga in på Min Energi och se om dina uppgifter är rätt Ladda hem vår smarta app - sök på Skånska Energi
Om det blir strömavbrott

Vad gör du om delar av din bostad blir strömlös?

Kontrollera så att en huvudsäkring (propp) inte gått sönder. Ögat som ska trilla ut, gör inte detta alltid så byt alla säkringarna för säkerhets skull. Om säkringarna går sönder igen ring en elinstallatör.

Vad gör du om hela din bostad blir strömlös?

Kontrollera om jordfelsbrytaren vid proppcentralen har löst ut. Om så är fallet, återställ den. Om jordfelsbrytaren löser ut igen - slå ifrån alla dvärgbrytare/säkringar i centralen och testa genom att slå till en och en. Felet ligger under den dvärgbrytare/säkring som orsakar att jordfelsbrytaren löser ut igen. Normalt beror felet på en stickproppsansluten produkt och eller på något där det finns vatten.

Vad gör du om dina grannar också har strömavbrott?

Läs på vår webbplats om det finns ett registrerat akut strömavbrott i ert område. Avbrottet kan också vara ett planerat strömavbrott. Annars kontakta oss på telefon 046- 507 00.

Tips!

Ha alltid extra säkringar, batterier, stearinljus, tändstickor, ficklampor och en batteriradio hemma.

Varför blir det strömavbrott?

Vi arbetar ständigt med att hålla en hög leveranssäkerhet i vårt elnät. Ibland måste vi göra planerade strömavbrott och ibland har vi vädrets makter mot oss. Vi jobbar så fort vi kan för att du ska få tillbaka strömmen igen. Alltid med säkerheten främst.

Vi arbetar ständigt med att hålla en hög leveranssäkerhet i vårt elnät, men ibland måste vi stänga av strömmen för reparationer eller förebyggande underhåll. Vi meddelar dig i förväg om när avbrottet sker. Läs mer om våra planerade strömavbrott här.

Akuta strömavbrott inträffar om elnätet skadas av åska, oväder eller annan oförutsedd händelse.

Tänk på att ett strömavbrott också kan bero på ett elfel i din bostad.

Ladda ner vår appSkånska Energi

Min Energi

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Vi hjälper dig!

Kundservice

Aktuella öppettider för Skånska Energis Kundservice: Måndag & tisdag 08:00 - 17:00, onsdag 08:00 - 15:00, torsdag & fredag 08:00 - 17:00. Vid helgdagar kan avvikelser förekomma.

046-507 00 kundservice@skanska-energi.se