Du som är elnätskund hos oss på Skånska Energi har en smart elmätare installerad. Det gör att du kan följa din elförbrukning på detaljnivå.
Så fungerar din smarta elmätare
Som elnätskund hos oss på Skånska Energi har du en smart elmätare installerad. Den gör det möjligt för dig att följa din elförbrukning på detaljnivå. Om du hade en äldre modell, Kamstrup Senea, blev den utbytt under hösten 2022. Övriga modeller, Omnipower från Kamstrup och Sagemcom, är redan smarta elmätare.
Manual för din elmätare
Precis som med all teknik kan det ibland uppstå fel. För att hjälpa dig med rätt instruktioner kan du här ta del av manualen för Kamstrups Omnipower elmätare, tillverkade år 2016 eller senare. Du ser årtalet här – se markering på bilden. Om din elmätare har ett årtal 2015 eller tidigare, ber vi dig att kontakta oss för råd.

Byte av elmätare
Om din elmätare byts ut, installerar vi sedan 2022 en Sagemcom. Denna elmätare är anpassad för framtiden och smarta hem-lösningar med sin HAN-port. Dessutom kan vi på ett bättre sätt hålla koll på hur elnätet mår och vilka behov som finns. Detta gör att vi snabbare kan åtgärda strömavbrott och förenklar för dig att koppla in exempelvis solceller för att börja producera egen el. Med denna nya elmätare får du bättre koll på din elförbrukning. Fördelen med Sagemcom är att du lättare kan följa din förbrukning och, om du vill, minska din elförbrukning eller styra ditt hem.
Förbrukning och produktion
Som elnätskund hos oss kan du följa din elförbrukning på detaljnivå genom Min Energi – både via appen och datorn. Har du solceller och därmed egen elproduktion/mikroproduktion kan din mätare även visa överskottet som skickas ut i elnätet.
Vid strömavbrott
Tack vare din smarta elmätare kan vi vid strömavbrott se om felet ligger hos dig som enskild kund eller om fler drabbats. Fördelen är att vi enklare kan vidta rätt åtgärder för att återställa strömmen.
HAN-port
Om du har en så kallad HAN-port (Home Area Network) i din elmätare kan du enkelt koppla upp smarta hem-funktioner mot mätaren. De nya smarta elmätarna är utrustade med ett så kallat kundgränssnitt som gör det möjligt för dig som kund att koppla in utrustning för att t. ex. följa din elförbrukning och/eller elproduktion i nära realtid. Det är ett standardiserat gränssnitt bestående av en HAN-port/P1-port med en kontakt av typen RJ12 som kan överföra data från mätaren till en tredjepartslösning (t. ex. en mobilapp). Vi hjälper dig gärna att aktivera funktionen, alternativt måste vi byta ut din elmätare beroende på modell. Här kan du läsa mer om HAN-portens funktionaliteter.
Aktivering av kundgränssnittet/HAN-porten/P1-porten
Vill du aktivera kundgränssnittet/HAN-porten i din elmätare? Detta gäller för respektive modell av elmätare:
- Sagemcom – Kontakta oss på kundservice så aktiverar vi din elmätare. Detta tar cirka några dagar från att vi fått in din anmälan.
- Omnipower från Kamstrup – Här kan du ha en HAN-port monterad och aktiverad. Då kan du använda kundgränssnittet. Om du inte har HAN-porten byter vi istället ut din elmätare till en Sagemcom. Orsaken är att denna inte behöver separat strömförsörjning, vilket är till fördel för dig och elmätarens funktioner. Detta innebär att du får en helt ny elmätare.
- Kamstrup Senea – Detta går inte. Denna elmätare ska bytas ut, vilket gör att du får en ny elmätare där HAN-porten är förmonterad och endast behöver aktiveras för att du ska få tillgång till kundgränssnittet.
