Strömmen tillbaka för alla, så fort som möjligt. Men aldrig nånsin på bekostnad av säkerheten. Det är vad som gäller när våra elmontörer ger sig ut för att åtgärda strömavbrott under oväder.
Sen höst är lika med ”stormsäsong”. Det märkte vi förrförra helgen när ovädret Babet drog in över Skåne med hårda vindar och stormstyrka i byarna fredag kväll och natten till lördag. Med storm och oväder följer också risk för strömavbrott. Även om Skånska Energis elnät till stor del är nedgrävt, så finns en del luftlinjer kvar i högspänningsnätet. De vanligaste orsakerna till strömavbrott vid oväder är att träd blåser ner över ledningar, stolpar eller transformatorstationer.
Inga avbrott hos oss av Babet
– Skånska Energis elnät klarade sig i stort sett bra den här gången, inga kunder drabbades av strömavbrott. Värre var det lite längre norr- och österut, i området mellan Eslöv och Hörby. Där hade vi två tusen kunder utan ström i mer än tjugofyra timmar på grund av omfattande stormskador på elnätet, berättar Mattias Svensson, produktionschef på Kraftringen, vars personal även sköter drift och underhåll av Skånska Energis elnät.
Säkerheten alltid först
Vad händer när strömmen går under ett oväder? Och varför kan det ibland dröja lång tid innan alla kunder får strömmen tillbaka? Ett flertal faktorer spelar in här, men den viktigaste är utan tvekan: arbetsförhållandena är mycket svåra. Mattias berättar mer:
– Vi håller alltid koll på vädret, och har personal i beredskap att kalla in när det behövs. Våra montörer är helt fokuserade på att få strömmen tillbaka till alla kunder som drabbats så fort som möjligt. Men med det sagt: säkerheten för vår personal kommer alltid först. Vi kan inte ge oss ut i skogen och jobba när det blåser som mest, det är helt enkelt för farligt. Generellt gäller att våra linjelag, bestående av en montör och en linjemaskin, inte går ut i vindstyrkor högre än 12 sekundmeter och inte arbetar i mörker. Därför kan det dröja innan vi kan börja.
Söka miltal till fots
Under ovädret Babet kunde elmontörerna ge sig ut först vid klockan nio lördag morgon.
– Det första vi måste göra är att lokalisera exakt var längs en linje som strömavbrottet orsakats. Även om vi har två eller tre linjelag ute så kan det röra sig om sträckor på över milen som de har att undersöka, till stor del till fots. När vi väl hittar var ett träd eller flera blåst ner över linjen börjar arbetet med att såga bort dem och laga kablar, stolpar med mera.
Erfarna montörer ovärderliga
Alla elmontörer och all personal som ger sig ut för att under svåra förhållanden göra allt för att våra kunder ska få strömmen tillbaka så snabbt som möjligt gör ett fantastiskt arbete. Helt ovärderliga är erfarna elmontörer med god kännedom om elnätet, och det är vi på Skånska Energi glada att ha flera.
– Erfarna montörer som kan sitt elnät och kan geografin i området vet ofta var riskerna för omkullblåsta träd är som störst och var de ska börja leta efter skador. Det kan göra stor skillnad i hur långvarigt strömavbrottet blir.
Alla träd kan inte tas bort
Till sist: kan inte risken för omkullblåsta träd tas bort genom att ”skoga” mer kring linjerna, så att det helt enkelt inte finns några träd inom räckhåll?
– Bra i teorin men praktiskt omöjligt, vi skulle helt enkelt behöva avverka alldeles för mycket skog för det, säger Mattias Svensson.
Aktuell info på hemsidan
För den som drabbas av strömavbrott är varje timme utan el lång. Ovissheten om vad som händer och varför det dröjer kan också vara frustrerande. När strömavbrott inträffar i vårt elnät försöker vi alltid ge uppdaterad information om läget och en prognos för när strömmen kan vara tillbaka. Aktuell information hittar du alltid på vår hemsida: Akuta strömavbrott (skanska-energi.se)