25 okt 2024

Skånska Energi Nät: Snabbare och bättre med digital avbrottsinformation!

Under hösten förstärks Skånska Energi Näts avbrottsinformation. Avbrottskartan på webben får tydligare information med antal drabbade kunder när avbrottet startade, och uppdateras med minskande antal drabbade i takt med att kunder får tillbaka strömmen. 
 
Statusuppdateringar på avbrottskartan
Avbrottet kommer att kunna följas med löpande statusuppdateringar fram till dess att avbrottet är klart. När avbrott är avklarade försvinner de från kartbilden, men kommer att finnas med i en lista med den senaste veckans avklarade avbrott. Där finns det också tydliga uppgifter om huruvida ett avbrott varit planerat eller akut.  

Sms om avbrott och om avklarade avbrott
När ett oplanerat/akut strömavbrott sker och Skånska Energi Nät verifierat att det är ett avbrott, aviseras berörda kunder med sms. I höst inför Skånska Energi Nät också att ett avslutande sms med information om att avbrottet är klart skickas ut till de som har berörts. 

Strömlös ändå – kontakta felanmälan
Om man som berörd kund inte själv är på plats, får man genom sms-et då veta att strömmen är tillbaka. Om man som berörd kund är på plats men trots meddelandet via sms fortfarande skulle vara strömlös, uppmanas man i sms-et att kontakta Skånska Energis felanmälan. Felet kan då bero på något annat som behöver hanteras för att man skall få tillbaka strömmen.  

För att man som kund skall kunna få sms-aviseringar från Skånska Energi Nät behöver dina kontaktuppgifter vara uppdaterade i Skånska Energis system. Ladda ner Skånska Energis app i Appstore eller Google play och uppdatera dina kontaktuppgifter.