Schysst elhandel är elbranschens egen certifiering för 100 procent ärliga och schyssta elavtal. Väljer du ett Schysst elhandel-märkt elhandelsbolag är du alltid trygg. Så här går det till.
Det är inte roligt att behöva konstatera, men det är nödvändigt: bland Sveriges cirka 150 elhandelsbolag finns en del mindre seriösa aktörer. Som använder sig av aggressiva säljmetoder och vilseledande information för att sälja in elavtal. Elavtal som låter billiga och förmånliga först men som i längden visar sig bli mycket dyrare och som även kan vara svåra att ta sig ur.
Så blir du trygg i ditt val
Dessbättre finns det ett enkelt och säkert sätt för dig som ska välja elavtal att undvika alla oseriösa elhandelsbolag. Se till att elbolaget du skriver avtal med är certifierat för Schysst elhandel. Schysst elhandel är branschens egen märkning som garanterar ärlig och tydlig information om ditt elavtal. Med Schysst elhandel är du säker på att vara trygg i ditt val.
Så går det till
Till grund för Schysst elhandel-certifieringen ligger 18 kundlöften som ett elhandelsföretag måste leva upp till för att bli Schysst elhandel-märkt. Flera av dem är mer eller mindre självklara för alla seriösa elhandlare, som till exempel en ”enkel och korrekt beskrivning av produkten” och ”tydlig och rätt prisinformation”. Schysst elhandel-certifieringen är skapad och hanteras av branschorganisationen Energiföretagen. Läs mer här: Schysst elhandel - Energiföretagen Sverige (energiforetagen.se).
Bara 47 av 150 elhandlare
Även om Schysst elhandel-märkningen funnits sedan 2018, så är det till dags dato bara 47 av landets cirka 150 elhandelsföretag som är certifierade. Skånska Energi? Vi var först i Skåne och ett av de första företagen i Sverige att klara kraven.
Tre saker du ska tänka på
Egentligen är det lätt: teckna bara elavtal med ett Schysst elhandel-märkt bolag, så är du trygg. Men ibland kan det vara svårt att få ett rakt svar, till exempel på telefon. Då finns tre andra saker du ska tänka för att inte bli lurad in i ett dåligt elavtal:
- Titta alltid på jämförspriset. Be att få det så kallade jämförspriset. I jämförspriset måste alltid hela kostnaden finnas med. Då ser du vad du verkligen får betala, till exempel vilka avgifter som tillkommer utöver kostnaden för själva elen. Får du inget klart och tydligt svar om jämförspris: gå vidare.
- Säg inte ja direkt, på gatan eller på telefon. Om du blir kontaktad av ett elhandelsbolag per telefon eller på gatan eller liknande, tacka aldrig ja direkt. Oseriösa säljare vill ofta stressa fram ett ja, få dig att skicka en fullmakt eller skriva under ett papper med en massa finstilt. Gå aldrig med på det!
- Koll på uppsägningstiden. Fråga alltid efter hur lång uppsägningstid elavtalet har, vissa bolag ”glömmer” nämna att den och du riskerar bli fast i ett avtal. Acceptera aldrig mer än 3 månaders uppsägningstid.
Så kan du ångra dig
Men om olyckan redan har varit framme och du har ingått ett elavtal med en oseriös aktör, ett avtal som inte alls var vad du trodde och som du vill bryta? Ångrar du dig snabbt kan det gå. Detta gäller:
- Du har 14 dagars ångerrätt. Tecknar du avtal vid telefonförsäljning har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller i 14 dagar från och med att du tackat ja via telefon och därmed ingått avtalet. OBS! Ångerrätten gäller inte alltid om du tecknar ett avtal ”på stan”: kontrollera alltid vad det står om ångerrätt innan du skriver på!
- Ångerrätten gäller även fullmakt. För dig som har gett ett företag fullmakt att teckna elavtal åt dig, kanske genom att ”bli medlem” eller ”registrera dig”, gäller också 14 dagars ångerrätt. Se till att återkalla fullmakten och/eller säga upp ditt medlemskap hos ombudsföretaget.
- Så använder du din ångerrätt. Om du ångrar dig inom de 14 dagarna: kontakta bolaget som registrerat dig som kund och förklara att du ångrar dig. Det räcker för att avtalet ska upphöra.
- Jämför priserna innan du bekräftar! För att ett elavtal som du har tackat ja till på telefon ska gälla måste du få en skriftlig bekräftelse och acceptera den – det kan vara via papperspost och e-post men även via sms. Vårt råd: jämför priserna och villkoren för avtalet du fått med andra på marknaden innan du accepterar. Vad ingår? Vad tillkommer i avgifter? Vi hjälper dig gärna och kostnadsfritt att ta fram exakta jämförpriser.
Har du frågor eller funderingar kring ditt elavtal eller hur du tecknar ett nytt elavtal. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Ring: 046-507 00. Mejla: kundservice@skanska-energi.se. Vi hjälper dig!