En av många frågor som vi får till kundservice är: När får jag min faktura? Vårt svar är att under morgondagen, onsdag den 11 januari, får du din faktura för december i Min Energi – logga in via appen eller direkt på hemsidan.
Undrar du över något mer? Här har vi samlat vanliga frågor och svar till vår kundservice, vänligen läs gärna igenom dessa först – kanske hittar du svar på din fråga här.
För din kännedom är det just nu väldigt många som ringer och mejlar till oss, så svarstiden är dessvärre längre än vanligt, men vi svarar så snart vi bara kan. Vi hoppas på er förståelse.
När och var får jag fakturan?
Det snabbaste sättet att se din aktuella faktura är genom att logga in på Min Energi, antingen via appen eller via länken.
Fakturan till din bank kommer ungefär samtidigt – men du ser den allra först genom att logga in på Min Energi.
Får du fakturan postalt i brevlådan, då tar det längre tid. Så vårt råd till dig är att välja en digitalt alternativ som:
- Kivra – kräver att du laddar ner appen och registrerar dig.
- Autogiro – aktiverar du själv hos din bank
- E-faktura till din internetbank – aktiverar du själv hos din bank
- Mejl - fakturan skickas din mejladress som du registrerar på Min Energi
Läs mer om respektive alternativ.
Hur mycket har jag förbrukat
Du kan alltid se hur mycket du förbrukat på Min Energi - antingen i appen eller via länken.
Vad blev det rörliga elpriset?
Du kan se det aktuella rörliga kWh-priset här. När elpriset är satt publicerar vi det direkt, det brukar ske några arbetsdagar in på varje ny månad.
Vill du se hur det rörliga elpriset varit historiskt, kan du se det här. Notera att priset är exklusive moms.
Kan jag få anstånd på min faktura?
Du kan ansöka om anstånd att betala en faktura, det ska du göra i god tid innan förfallodatum.
Att få anstånd innebär att en specifik fakturas förfallodag flyttas framåt i tiden, med max 30 dagar. Dröjsmålsränta tillkommer på det ursprungliga faktureringsbeloppet. Anstånd eller delbetalning av en faktura beviljas endast om du inte har några betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda fakturor hos oss.
Ring oss på 046-507 00 om du vill ansöka om anstånd.
Vad händer om jag inte betalar min faktura?
Om du inte betalat din faktura, eller begärt anstånd innan förfallodatum, sker följande:
- SMS-påminnelse skickas till dig som är privatperson, och har mobilnummer registrerat hos oss
- Påminnelsefaktura skickas ut av Visma Amili som vi anlitar för våra fakturatjänster. Notera att det är Visma som både svarar på frågor och är mottagare av din betalning efter att du har fått påminnelseavin.
- Kravhantering skickas i nästa steg, om du inte betalat efter att du har erhållit påminnelsen.
Här finns alla detaljer om respektive steg.
Vilka avtalstyper kan jag välja?
Aktuella avtal som vi erbjuder just nu ser du här.
Är du intresserad av timpris är vårt råd att läsa på vad du behöver tänka på
På vår blogg har vi samlat många olika tips och råd angående elavtal och mycket annat också…
Vilka uppgifter behöver jag ha när jag flyttar in i en ny bostad?
När du flyttar in behöver du ett elavtal för din nya bostad. Du kan antingen flytta med dig ditt gamla elavtal eller teckna ett nytt avtal med ett annat elhandelsbolag. För att teckna ett nytt elavtal behöver du veta bostadens anläggnings-ID. Det kan du få via din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare.
Du behöver även teckna ett elnätsavtal med den nätleverantör som äger elledningarna i det område du flyttar till.
Var hittar jag anläggnings-ID?
Du hittar ditt anläggnings-ID för din nuvarande bostad på Min Energi, antingen via appen eller om du loggar in via länken. Förutom det ser du även ditt anläggnings-ID på din faktura.
Flyttar du till en ny bostad kan du få ditt nya anläggnings-ID via din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare.