Under dagens pressträff med statsminister Ulf Kristersson, energi- och näringsminister Ebba Busch och generaldirektör på Svenska kraftnät Lotta Medelius-Bredhe presenterades ett förslag på utformning av högkostnadsskyddet.
Svenska kraftnät har i dag ansökt hos Energimarknadsinspektionen om att få använda så kallade flaskhalsintäkter till att finansiera ett stöd, på totalt 55 miljarder kronor, till 5 miljoner elanvändare.
Förslaget omfattar alla kunder i elområde SE3 och SE4 som har ett elnätsabonnemang. Ersättningen är retroaktiv för perioden 1 oktober 2021 till 30 september 2022. För SE4 blir stödet 79 öre/kWh.
Så räknar du ut ditt stöd
- SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE3: 0,50 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
Exempel: En villaägare i SE4 med en årsförbrukning på 20 000 kWh får en ersättning på 15 800 kronor.
På Min energi, app/dator, eller på din elnätsfaktura ser du vad din elförbrukning har varit för varje månad. På så sätt kan du räkna fram det stöd som du är berättigad till.
När och hur betalas stödet ut?
När och hur stödet kommer att utbetalas är ännu inte klart. Förslaget ska först granskas och godkännas av Energimarknadsinspektionen innan den informationen lämnas ut.
Det vi vet i dag är att
- Svenska kraftnät har vänt sig till regeringen för hantering av utbetalningen. Det innebär att vi som energibolag inte ska hantera utbetalningen denna gång, varken som elnätsägare eller elhandlare.
- Regeringen meddelar i november exakt när och hur denna ersättning kommer att utbetalas.
- Senast den 15 november lämnar Svenska kraftnät in komplettering till befintlig ansökan till Energimarknadsinspektionen.
Vår kundservice kan inte svara på några ytterligare frågor. Vi rekommenderar dig att följa utvecklingen på vår blogg och i dagspress
I dagsläget vet vi inte mer, så vår kundservice kan inte ge dig mer information än vad vi delger här ovan. Vår rekommendation är att följa utvecklingen här på vår blogg och i dagspress. Vi uppdaterar så snart vi vet mer. Tack för din förståelse!
Tills vidare hänvisar vi till Svenska kraftnäts webb.
Svenska kraftnät och samlat frågor och svar här.
Vi vill även passa på att varna för bedragare!
Vi har fått information om att det tyvärr finns skrupellösa bedragare som utnyttjar den rådande situationen. De tar kontakt och påstår att det finns pengar att få tillbaka för elräkningen, men att man i så fall måste logga in med BankID. Detta stämmer inte och vi vill uppmana dig att vara vaksam och absolut INTE logga in via ditt BankID.