Har du tackat ja till ett elavtal och ångrar dig? Kom ihåg att du har 14 dagars ångerrätt. Här är våra råd för när du vill ångra ett elavtal.
Kanske var det en påstridig säljare som ringde och ringde på telefon. Kanske var det någon som ”haffade dig” på gatan eller vid köpcentrat. Hursomhelst: du har tackat ja till ett nytt elavtal men vid närmare eftertanke ångrar du dig. Eller tvekar. Eller så är du helt enkelt osäker på exakt vad du tackat ja till.
Här har vi samlat information om ångerrätt för elavtal och vad du ska tänka på när du använder din ångerrätt.
Du har 14 dagars ångerrätt
Tecknar du avtal på distans, till exempel på nätet eller över telefon, har du alltid 14 dagars ångerrätt. Samma ångerrätt gäller även för avtal ingångna ”utanför affärslokal”, till exempel i ditt hem, på stan eller liknande.
Vad innebär ångerrätt?
Ångerrätt innebär att du har rätt att frånträda avtalet utan att betala något. Elhandelsföretaget har heller inte rätt att ta ut en extra avgift för att du ångrar dig. (Har du hunnit få elleveranser genom det nya avtalet under ångertiden är du i de flesta fall skyldig att betala för elen, men inte för något annat.)
Dagarna räknas från när du fått ångerrättsinformation
De 14 dagarna av ångerrätt räknas inte från det att du tackar ja till ett avtal, utan från det att du fått fullständig information om din ångerrätt från det säljande företaget. OBS! Denna skillnad är mycket viktig. Ofta sker detta samtidigt, men inte alltid. För att de 14 dagarna ska börja räknas ska du ha fått information om:
- Om och under vilka förutsättningar det finns ångerrätt.
- Hur lång tid du har på dig att ångra dig och övriga villkor för ångerrätten.
- Hur du går tillväga för att ångra dig.
- Att det finns standardformulär som du kan använda när du ångrar dig.
- Innan ett avtal ingås ska elhandelsföretaget ge dig ett sådant formulär.
Detta innebär att din ångerfrist kan förlängas om du inte har fått fullständig information om din ångerrätt – som längst med ett år.
Ångra dig skriftligt
Du ångrar dig genom att inom de 14 dagarna kontakta elhandelsbolaget som har registrerat dig som kund och helt enkelt förklara att du ångrar dig. Det räcker för att avtalet ska upphöra. Du behöver inte få en bekräftelse från företaget för att ångerrätten ska gälla.
OBS! Vi rekommenderar starkt att du meddelar din ånger skriftligt, till exempel i ett mejl. Då har du en säker dokumentation över att du har ångrat dig och meddelat det (medan det kan vara svårt att bevisa till exempel vad som har sagts i ett telefonsamtal) som du vid behov kan visa upp. Om du vill kan du ta hjälp av Konsumentverkets särskilda ångerblankett: Ångerblankett |Konsumentverket
Ångerrätten gäller även fullmakt
För dig som har gett ett företag fullmakt att teckna elavtal åt dig, kanske genom att ”bli medlem” eller ”registrera dig”, gäller också 14 dagars ångerrätt. OBS! Om du har gett din fullmakt och ångrar dig – tänk på att inte bara utnyttja din ångerrätt, utan se även till att återkalla fullmakten och/eller säg upp ditt medlemskap hos ombudsföretaget. Annars har företaget fortsatt rätt att säga upp dina avtal och förhandla om nya.
Mer vägledning: Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Känner du att du behöver mer råd och stöd med att ångra ditt elavtal? Kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå, som ger konsumenter oberoende information och juridisk vägledning i frågor som handlar om el-, gas- och fjärrvärmemarknaden: Kontakt till Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)
Så tecknar du ett schysst och tryggt elavtal
Vill du vara säker på att inte ångra dig nästa gång du tecknar elavtal? Då tycker vi förstås att du ska teckna ett 100 % schysst elavtal med 100 % förnybar el hos oss på Skånska Energi 😊
Men viktigast och tryggast: välj ett elhandelsbolag som (liksom vi) är Schysst elhandel-märkt. Schysst elhandel är branschens egen märkning för garanterad schysst och ärlig elhandel. Läs mer här: Schysst elhandel – märkningen som ser till att du inte blir lurad (skanska-energi.se)